رونمایی از نسخه خطی منتسب به امام عسکری (ع) در مشهد-راهبرد معاصر

رونمایی از نسخه خطی منتسب به امام عسکری (ع) در مشهد

نفیس‌ترین نسخه خطی تفسیر منتسب به امام حسن عسکری (ع) با قدمت ۴۷۱ سال در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 10
کد خبر: ۲۵۶۹۳۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ محقق و کارشناس نسخ خطی کتابخانه آستان قدس روز سه شنبه در آیین رونمایی از این نسخه کهن گفت: کتابخانه آستان قدس دارای چهار هزار نسخه خطی با محوریت موضوع «تفسیر» است که نسخه خطی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)، از جمله این آثار است.

محمد وفادار مرادی افزود: ۹۵ نسخه خطی از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) در کتابخانه‌های کشور وجود دارد که ۲۶ نسخه خطی آن در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: قدیمی‌ترین نسخه خطی تفسیر منسوب به این امام همام در کتابخانه رضوی، در سال ۹۷۵ قمری کتابت شده است که در این مراسم رونمایی شد. این اثر از نظر تاریخ کتابت، ششمین نسخه خطی کهن موجود در کتابخانه‌های کشور نیز به شمار می‌آید.

محقق و کارشناس نسخ خطی کتابخانه آستان قدس اظهار کرد: در این نسخه خطی تا آیه ۲۸۲ سوره بقره تفسیر شده و نکاتی درباره فضائل اهل‌بیت (ع)، مصائب دشمنان اهل‌بیت (ع)، آداب قناعت و مباحث دیگر ذکر شده است.

وی با بیان اینکه شیخ صدوق نخستین فردی است که این تفسیر را نقل می‌کند، گفت: برخی از علمای بزرگ از جمله شیخ صدوق، قطب راوندی و ابن شهرآشوب تا شهید اول، شهید ثانی، مجلسی اول و شیخ حُر عاملی، تأیید می‌کنند که این تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) است.

وفادار مرادی ادامه داد: علمای دیگری همچون غضائری، علامه حلی و میرداماد نیز درباره منسوب بودن این اثر به امام حسن عسکری (ع) تردید داشتند.

وی گفت: در طول تاریخ روایات و احادیث فراوانی وجود دارد که به چند نفر منتسب شده و تردید‌هایی درباره آنها به ما رسیده است. بی‌شک بررسی این آثار نیاز به استفاده از علم درایه، علم رجال، حدیث‌شناسی و علم سلسله اسناد دارد که علما تحقیقات کاملی در این مورد دارند و رفع شبهات بسیاری از این مسئله می‌کنند.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار